Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Uloga mikronutrijenata u prevenciji i zaštiti kože od fotostarenja

Integracija suplemenata poput beta-karotena, cinka, selena i B kompleksa u svakodnevnu prehranu može značajno poboljšati kvalitetu kože i pružiti dodatnu zaštitu od fotostarenja

Autor članka: Jakov Jurčević, dr.med., Poliklinika Duduković Kisić, inPharma 91

Koža je naš najveći organ i prva linija obrane od vanjskih utjecaja. S vremenom, ona prolazi kroz prirodni proces starenja, što dovodi do smanjenja elastičnosti, pojave bora i promjene boje. Jedan od najznačajnijih faktora koji ubrzava starenje kože je izlaganje suncu, što uzrokuje fotostarenje.

Fotostarenje je proces oštećenja kože uzrokovan dugotrajnim izlaganjem ultraljubičastom (UV) zračenju. UV zrake dolaze u dva glavna oblika – kao UVA i UVB zrake. Dok UVA zrake prodiru dublje u kožu i uzrokuju dugotrajna oštećenja, UVB zrake uzrokuju površinske opekline.

Dugotrajno izlaganje suncu bez adekvatne zaštite može dovesti do ozbiljnih problema uključujući bore, hiperpigmentacije, gubitak elastičnosti, suhu kožu, pa čak i rak kože. Bore i fine linije pojavljuju se zbog oštećenja kolagena i elastina, proteina koji održavaju kožu čvrstom i elastičnom. Hiperpigmentacije, ili sunčeve pjege, rezultat su pojačane proizvodnje melanina kao obrambenog mehanizma protiv UV zračenja. Gubitak elastičnosti kože nastaje zbog oštećenja struktura koje održavaju kožu čvrstom, dok suha koža nastaje zbog dehidracije izazvane UV zračenjem. Najozbiljnija posljedica dugotrajnog izlaganja suncu je povećani rizik od raka kože i melanoma, jednog od njegovih najsmrtonosnijih oblika.

Zaštita kože od sunca uglavnom se postiže korištenjem krema za sunčanje s visokim SPF faktorom, no važno je napomenuti da zaštita može dolaziti i iznutra, pravilnom prehranom i dodacima prehrani. Dodaci prehrani mogu pružiti ključne hranjive tvari koje pomažu u zaštiti kože od oštećenja UV zračenjem te podržavaju njezinu regeneraciju.

Ključni vitamini i minerali u zaštiti kože od UV zraka

Beta-karoten, provitamin A, djeluje kao snažan antioksidans koji neutralizira slobodne radikale nastale uslijed UV zračenja. Konzumacija beta-karotena može poboljšati otpornost kože na sunčevo zračenje i smanjiti rizik od opeklina. Nalazi se u mrkvi, batatu, špinatu i drugom obojenom povrću.

Cink je esencijalni mineral koji ima ključnu ulogu u održavanju zdravlja kože. Pomaže u cijeljenju rana, smanjuje upalu i štiti stanice od oksidativnog stresa. Također doprinosi sintezi proteina i DNK, što je ključno za regeneraciju kože. Suplementacija cinkom može pomoći u održavanju zdravlja kože i smanjenju znakova fotostarenja.

Selen je još jedan važan antioksidans koji štiti stanice kože od oksidativnog stresa. On doprinosi funkciji enzima koji neutraliziraju slobodne radikale, smanjujući tako štetu uzrokovanu UV zračenjem. Nedostatak selena može dovesti do smanjenja elastičnosti kože i povećanog rizika od oštećenja.

Vitamini B kompleksa – B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12, igraju ključnu ulogu u održavanju zdravlja kože. Pomažu u metaboličkim procesima, proizvodnji energije i sintezi kolagena, te podržavaju regeneraciju stanica kože. Vitamin B3 (niacin) je posebno poznat po svojoj sposobnosti da poboljša barijernu funkciju kože i smanji transepidermalni gubitak vode, što je važno za održavanje hidracije kože.

Integracija suplemenata poput beta-karotena, cinka, selena i B kompleksa u svakodnevnu prehranu može značajno poboljšati kvalitetu kože i pružiti dodatnu zaštitu od fotostarenja. Redovita konzumacija suplemenata prema uputama proizvođača, ili prema savjetu liječnika ili ljekarnika, ključna je za postizanje najboljih rezultata. Beta-karoten se obično uzima u dozama od 15-25 mg na dan, cink u dozama od 15-30 mg na dan, selen u dozama od 55-100 µg na dan, a vitamini B kompleks se uzimaju prema preporučenim dnevnim dozama za svaki pojedini vitamin.

Uz suplementaciju, važno je održavati uravnoteženu prehranu bogatu voćem, povrćem, cjelovitim žitaricama i zdravim mastima. Hrana bogata antioksidansima poput bobičastog voća, orašastih plodova i zelenog lisnatog povrća može dodatno zaštititi kožu. Treba piti i dovoljno vode da bi se održala hidracija kože, jer je dehidrirana koža sklonija oštećenjima i pojavama bora. Osim unutarnje zaštite, ne smije se zaboraviti koristiti kreme za sunčanje s visokim SPF faktorom, nositi zaštitnu odjeću i izbjegavati izlaganje najjačem suncu u dijelovima dana od 10-16 sati. Pušenje i konzumacija alkohola mogu dodatno oštetiti kožu i ubrzati proces starenja, stoga ih treba pokušati izbjegavati ili smanjiti njihov unos.

Fotostarenje je neizbježan proces čiji se učinci mogu značajno usporiti pravilnom njegom kože i korištenjem suplemenata poput beta-karotena, cinka, selena i B kompleksa.

Integracija tih hranjivih tvari u svakodnevnu rutinu, uz uravnoteženu prehranu i adekvatnu zaštitu od sunca, može pomoći u očuvanju mladolikog i zdravog izgleda kože. Redovita briga o koži, iznutra i izvana, ključna je za dugotrajnu zaštitu od štetnih utjecaja UV zračenja i održavanje kože zdravom i elastičnom.

Abela Pharm promo