Biti ljekarnik znači biti dostupan, “na prvoj liniji”, ili kako se to danas često kaže biti frontline staff. Takvi militaristički i trgovački opisu uloge ljekarnika, iako neugodni, donekle opisuju jednu od “nuspojava” uloge ljekarnika – doslovnu izloženost pacijentima svih karakteristika. Neki od njih su ponekad čak i nasilni prema nama.
Nasilje u ljekarnama prvenstveno treba spriječiti. Uzroci nasilja nalaze se i u društvu u koje smo uronjeni, problematičnom pravnom sustavu i neefikasnom sudstvu, kulturi nasilja koja je zavladala, disfunkcionalnim odnosima u obiteljima i među partnerima, u rastućem broju mentalnih stanja i bolesti u populaciji…
Iz tog popisa jasno je da je sprječavanje nasilja zadatak svih nas, svakoga od nas kao pojedinca, partnera, člana obitelji i člana ovog društva. Potrebna je podrška institucija društva i same države. Do sada se pokazalo da smo u većoj ili manjoj mjeri na svim razinama zakazali te da je pred nama veliki zadatak.
Važan korak u zaustavljanju nasilja u ljekarni je njegovo pravovremeno prepoznavanje. Nasilje se javlja u više oblika:
- Fizičko nasilje: obuhvaća svaki oblik fizičkog napada ili nasilja prema ljekarnicima.
- Verbalno nasilje: uključuje prijetnje, psovke, vrijeđanje, omalovažavanje ili bilo kakvu verbalnu agresiju prema ljekarnicima.
- Psihološko nasilje: uključuje manipulaciju, zastrašivanje i ponašanje koje ljekarnicima uzrokuje emocionalnu patnju i nelagodu.
- Seksualno nasilje: uključuje neželjene seksualne komentare, dodire ili napade, i to u obliku verbalnog uznemiravanja, neprimjerenih pitanja ili fizičkog napada.
To su samo neki primjeri nasilja u ljekarni. Vrlo vjerojatno ste osobno svjedočili i drugim oblicima. No, nije toliko važno nabrajanje svih vrsta nasilja, koliko je važno prepoznati da ono dolazi u raznim oblicima, da je često puta prikriveno i da ga je potrebno prepoznati što ranije.
Kada ste prepoznali da ste objekt bilo kakve vrste nasilja trebate se sjetiti da ste ljudsko biće i da imate pravo na poštovanje i rad u okruženju bez nasilja.
Pacijent nije uvijek u pravu
Ljekarna nije luksuzni hotel u kojem pacijent može izvolijevati što mu se prohtije. Ta neprikladna analogija i dalje se spominje kao zlatno pravilo u pružanju ljekarničke usluge. Kao ljekarnik niste dužni pristati na takav stav prema svojoj ulozi i ulozi ljekarništva. Preporučamo da o tome komunicirate kao tim te po potrebi koristite uslugu medijacije, tj. posredovanja u rješavanju nesporazuma ili konflikta. To je sasvim uobičajeni postupak na razvijenijim tržištima i nadamo se da će se sve više koristiti i kod nas.
Međutim, i pacijent zaslužuje poštovanje, čak i u trenucima kada je nasilan prema vama. To znači da nije na nama da ga osuđujemo ili vrijeđamo, ili da mi nad njim vršimo bilo kakav oblik nasilja, osim, naravno, u slučaju eskalacije fizičkog nasilja kada se treba i fizički zaštititi.
Način na koji pristupamo rješavanju nasilja u ljekarni treba uvažiti obje strane – ljekarnika kao ljudsko biće koje je tu da pomogne i pacijenta kao ljudsko biće koje se trenutno ponaša neprimjereno. Jednom riječju – težite tome da budete i ostanete asertivni i da se izražavate jasno i na način koji pacijenta poštuje, unatoč njegovom neprimjerenom pristupu.
Siguran sam da već ova preporuka u vama izaziva neku emocionalnu reakciju. To je pokazatelj koliko svi trebamo raditi na osobnom razvoju kako bismo što mirnije pristupili zaustavljanju nasilja u ljekarni.
Pored ispravnog stava (mindseta) potrebno je poznavati i uvježbati učinkovite metode zaustavljanja nasilja. Te metode moći ćete upoznati na webinaru koji organiziramo u suradnji s HLJK, a uvježbavanje metoda bit će na raspolaganju svim ljekarnicima putem interaktivnih radionica koje ćemo pružati putem Zooma.
Što učiniti u ovom trenutku?
Najviše možete postići time što ćete krenuti od sebe, poštovati sebe i svoju ulogu, prepoznati ranih znakova nasilja te koristiti metode za smanjivanje i obranu od nasilja. Kroz projekt “Zaustavimo nasilje u ljekarni” podržavamo osnaživanje ljekarnika u prepoznavanju i zaustavljanju nasilja u ljekarni.
Kao ljekarnički tim, podržite jedni druge u teškim situacijama te kao ljekarna ili ustanova osvještavajte pacijente o tome koliko brinete o njihovoj dobrobiti, ali i da istovremeno ne tolerirate nasilje u ljekarni. Kroz projekt “Zaustavimo nasilje u ljekarni” pružiti ćemo vam timsku podršku i materijale za označavanje ljekarne.
Kao Udruga, u suradnji s vama i relevantnim institucijama, radit ćemo na osvještavanju javnosti o važnosti ljekarnika i neprihvatljivosti bilo kakve vrste nasilja u ljekarni.
Svjesni smo toga da je riječ o velikom zadatku za sve nas, ali smo sigurni da uz vašu podršku i uz sudjelovanje relevantnih institucija možemo zaustaviti nasilje u ljekarnama te ljekarne učiniti mirnim mjestom na kojemu se sigurno i prihvaćeno osjećaju i ljekarnici i pacijenti.